Baktime! - Chokladkaka

Hejsan! Nu har jag bakat en liten kaka :D
Jag hade ett helt vanligt recept som skulle bli en helt vanlig, tråkig kaka. Så jag mixtrade lite med det och gjorde en chokladkaka :) Däremot hade jag lite dåligt med ingedienser så det blev inte världsbäst men här kommer receptet för den som vill ha! Jag tänkte dessutom börja skriva upp recept här varje gång jag bakar :) och jag kommer försöka mixtra med mitt lilla tråkiga recept så ofta jag kan. Jag skriver även serverings förslag och hur kakan blev :)
Detta behöver du:
ca 90g mjukt smör (rumstemperatur typ)
1,5 dl socker
1 ägg
3 dl rågsikt med vetemjöl (inte bra!! använd hellre vanligt vetemjöl, jag använde detta eftersom att det var det enda vi hade hemma...)
2msk kakao
1 tsk (rågad!) vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
Gör såhär:
Börja med att sätta ugnen på 175grader och smöra och bröa en form. Blanda smöret och sockret till en luftig smet(det går bäst med elvisp). Blanda sedan i ett ägg. Lägg mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver i en tallrik bredvid bunken och blanda noga! Häll sedan i det som låg i tallriken + mölk. Blanda med en sked(lättast så.) men inte för länge. Häll smeten i formen och sätt in i ugnen. Kakan är klar när kanterna börjar vika sig inåt(funkar bara om du har smörat och bröat).
Serveringsförslag:
Josefins specialare.
Häll lite vispgrädde i en bunke +1 tsk mosade björnbär med kardemumma. (Komentera om ni vill veta hur man gör brörnbärssåsen, för den är hemlagad)
Använd elvispen och vispa en stund så att såsen blir tjock men inte helt som grädde. Häll det sedan på det på kakan och njut!!
Resultat:
P.g.a rågsikten så blev kakan lite smulig och svår att hålla ihop. Ramlade isär när man tog den. Även aningen lite kakao tror jag eller också var det också p.g.a rågsikten... Den blev i alla fall lite ljus och inte helt mörk och go som den ska men men...
Vill ni ha mer sånthär eller var det bara jobbigt? Komentera!! :D
Kom ihåg att receptet är;
Av: Josefin!
(Det betyder att ni ska vara imponerade xD)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0